V kurzoch ITIL sa čoraz viac pýtate na využitie normy ISO / IEC 20000 pre potreby digitálnej transformácie a rastúcemu významu IT Service Managementu v prevádzke kritických aplikácií a služieb. ITIL a ISO 20000 sú 2 strany jednej mince a ak ste získali znalosť len jednej z nich, je to stále max. 50% pre využitie v organizácii.
Základné korene ITIL & ITSM
Poďme sa pozrieť aké sú rozdiely medzi IT Service Managementom podľa ISO 20000 a metodikou ITIL. Prejdeme si ich vzájomné väzby, kde uvidíte, že jedna strana bez druhej nemôže úplne fungovať. A ukážeme vám, ako poskytovatelia IT služieb oba štandardy využívajú.
ITIL® |
ISO / IEC 20000 |
Practice |
Standard |
Descriptive 1 |
Prescriptive |
Process & Control |
Management Control |
Service Lifecycle Focus |
Process Control Focus |
Not able to "show how to" manage the processes |
Separate Sections About Management System Requirements |
Na tej najvyššej úrovni je rozlíšenie veľmi jednoduché. Kým ITIL obsahuje osvedčené postupy "ITIL guideline" ako riadiť IT, tak ISO 20000 je smernica definujúca rozsah a požiadavky na tieto procesy.
ITIL roadmapa
ITIL vznikol v 80 rokoch a od tej doby prešiel verziami ITIL v1, ITIL v2, ITIL v3, ITIL 2011 až po aktuálny agilný ITSM guide ITIL 4.
U ITIL sa zažil pojem "best practice", ktorý pripomína, ako metodika vznikla. Išlo o globálny prieskum princípov riadenia IT tam, kde skutočne fungoval dobre. A pomocou otázok "ako prevádzkujete Service Desk", alebo "ako riadite Incident Management" sa zostavil rad odporúčaní (zmieňované best practice).
Tieto odpovede sa opakovane preskúmavali, znova testovali, upravovali a následne formulovali do prvej verzie ITIL v1.
ISO 20000 roadmapa
ISO 20000 norma bola pôvodne vytvorená ako akýsi kódex (code of practice). Opäť to bolo v 80 rokoch. Prvé vydanie normy bolo pod záštitou nie ISO, ale BSI (British Standard Institute) a nieslo označenie BS 15000.
Do globálneho štandardu ISO 20000 bola norma zapísaná prvýkrát v roku 2005, nasledovala revízia 2011 a posledná verzia je z roku 2018 a označuje sa ISO / IEC 20000-1: 2018
4 kľúčové rozdiely medzi ITIL a ISO 20000
Certifikácia v metodike ITIL je určená osobám. Od základnej úrovne ITIL Foundation cez Practitioner až po Intermediate levely. Certifikát je možné získať na základe absolvovaného školenia a úspešnej certifikačnej skúšky.
ITIL je sada odporúčaní "best practice" a ISO 20000 štandardy. Ak niekto hovorí, že je v súlade s ITIL, nie je to pravda. ISO 20000 je štandard, voči ktorému môžete byť v súlade (podľa ISO 20k sa nastavujú metriky, princípy a procesy). Preukázanie zhody s ISO 20000 možno realizovať pomocou auditu vedeného akreditovaným certifikačným orgánom, napr. TAYLLORCOX.
ISO 20000 je na rozdiel od "best practice" ITIL normatívny a prísny z pohľadu procesov. ITIL žiadne normatívne časti nemá, ide o odporúčanie, takže je len na vás, v akom rozsahu ho využijete. Norma ISO 20000 má oproti tomu 250 požiadaviek, ktoré musia byť splnené, pre dosiahnutie efektívneho IT Service Managementu.
ISO 20000 sa zameriava na organizáciu IT v celom životnom cykle. Ide teda o budovanie "duševného vlastníctva" organizácie. Oproti tomu certifikácia ITIL je výhradne na osoby, tj. tu nejde o duševné vlastníctvo organizácie, ale o investíciu do vlastných zamestnancov. Avšak znalosti ISO 20000 pochopiteľne tiež možno získať v kurzoch.
Zhrnutie, záver: ITIL alebo ISO 20000?
Ide o trochu zákernou otázku. Či už ide o poskytovateľa IT služieb, organizáciu, ktorá vám preškolí zamestnanca, alebo externého konzultanta, určite preferujte toho, kto má znalosť ako ITIL, tak ISO 20000.
Hlavný rozdiel je v tom, že ISO 20000 vám dáva do rúk 250 pokynov čo musíte urobiť. A metodika ITIL vám ukáže "ako to urobiť".
ITIL nie je deskriptívny, resp. nepredpisuje požiadavky pre riadenie IT služieb, takže ho môžete použiť ľubovoľne v rámci svojich požiadaviek, stratégií a riešenia problémov ....
.... ale ako?
Presne z tohto dôvodu je tu štandard IT Service Managementu ISO 20000
ISO 20000 vám pomôže vybudovať štruktúru IT Service managementu a Service Value Streamu a splniť kritériá v 16 rôznych oblastiach riadenia IT.
Certifikácia navyše deklaruje, že organizácia má vysoko vyspelou úroveň poskytovania IT a je schopná dodávať nákladovo efektívne a pritom kvalitné služby.
Chcete vedieť viac o ISO 20000? Kontaktujte našich audítorov na sk@tayllorcox.com.
Školenia z porfolia TAYLLOR & COX
>>> ISO 20000 Interný auditor
>>> ITIL školenia
Zoznam štítkov
Tip (25) ITIL (8) PRINCE2 (8) Security (5) Blog (4) Soft-Skills (3) MSP (3) MoR (1) RISK (1)
Najčítanejšie
- 10 charakteristík perfektného projektového manažéra [infografika]
- Ako vytvoriť Ganttov diagram a identifikovať kritickú cestu projektu v Microsoft Project v niekoľkých minútach
- Projektové riadenie: Základné vlastnosti projektov a ich riadenia
- 11 krokov k vytvoreniu projektového plánu v XMinde
- 5 odpovedí na otázky ohľadne využívania metodiky v projektovom riadení
- ŽENY VS. MUŽI: KTO JE LEPŠÍM PROJEKTOVÝM MANAŽÉROM?
- Prečo menovať zodpovednú osobu aj tam, kde to nie je povinné?
- TOP certifikáty pre IT manažérov
- Darčekové karty TAYLLORCOX e-mailom
- Ako sa zavádza GDPR do praxe?
- Riadenie projektov vs. programov vs. portfolia
- 10 tipov ako sa stať úspešným
- Nová generácia normy ISO 20000-1: 2018
- Revolúcia vzdelávania vedúcich štátnych zamestnancov
- Prvá recenzia kurzu ITIL 4 Foundation je tu
- Spoločnosť Tayllor & Cox Slovensko, a. s. podpísala dohodu o spolupráci s Fakultou managementu Univerzity Komenského v Bratislave
- Fast Track na ITIL4 Foundation
- Trendy v projektovom manažmente
- V ČOM SA LÍŠI PROJEKTOVÉ RIADENIE OD PROGRAMOVÉHO?
- Koordinovali sme pracovný postup Úradu vlády
- Multimediálna učebňa pre výučbu projektového manažmentu na Fakulte managementu UK
- AKO USPIEŤ V CERTIFIKAČNEJ SKÚŠKE ITIL® Foundation?
- GDPR vs. ISO 27001
- Stále hasíte požiare? Základom úspechu je správne rozhodovanie a riadenie rizík
- Business Continuity Management
- Prečo by si sa mal zaujímať o ITIL®?
- PRINCE2® Agile je najvýznamnejšou inováciou v projektovom riadení
- Prínosy PRINCE2 pre manažérov
- SKUTOČNE BUDETE POTREBOVAŤ K RIADENIU PROJEKTOV PRINCE2® A MSP®?
- PRINCE2® (2017 UPDATE)
- ITIL vs. ISO 20000. V čom sa líšia a ako sa dopĺňajú.
- ČAS (nie len) PRE BCM - vzdelávanie v karanténe -online, doma, bezkontaktne!
- Manažérske simulácie? Kľúč k osvojeniu si teórie.
- PRINCE2®, ITIL®, TOGAF® a ArchiMate® vo verejnej správe
- Úrad na ochranu osobných údajov rozdáva pokuty
- E-learning, efektívny nástroj pre rozvoj organizácie
- Ako prejsť z ITIL v3 na ITIL 4?
- Súťaž o školenie Stres a záťaž
- 7 zásad skutočného lídra
Najnovšie články
- ČAS (nie len) PRE BCM - vzdelávanie v karanténe -online, doma, bezkontaktne!
- Nová generácia normy ISO 20000-1: 2018
- ITIL vs. ISO 20000. V čom sa líšia a ako sa dopĺňajú.
- Ako prejsť z ITIL v3 na ITIL 4?
- Riadenie projektov vs. programov vs. portfolia
- Fast Track na ITIL4 Foundation
- Prvá recenzia kurzu ITIL 4 Foundation je tu
- Manažérske simulácie? Kľúč k osvojeniu si teórie.
- Ako sa zavádza GDPR do praxe?
- Prečo menovať zodpovednú osobu aj tam, kde to nie je povinné?
- E-learning, efektívny nástroj pre rozvoj organizácie
- Trendy v projektovom manažmente
- Projektové riadenie: Základné vlastnosti projektov a ich riadenia
- 5 odpovedí na otázky ohľadne využívania metodiky v projektovom riadení
- PRINCE2®, ITIL®, TOGAF® a ArchiMate® vo verejnej správe
- Úrad na ochranu osobných údajov rozdáva pokuty
- Ako vytvoriť Ganttov diagram a identifikovať kritickú cestu projektu v Microsoft Project v niekoľkých minútach
- 11 krokov k vytvoreniu projektového plánu v XMinde
- GDPR vs. ISO 27001
- ŽENY VS. MUŽI: KTO JE LEPŠÍM PROJEKTOVÝM MANAŽÉROM?
- Súťaž o školenie Stres a záťaž
- Stále hasíte požiare? Základom úspechu je správne rozhodovanie a riadenie rizík
- TOP certifikáty pre IT manažérov
- V ČOM SA LÍŠI PROJEKTOVÉ RIADENIE OD PROGRAMOVÉHO?
- Prečo by si sa mal zaujímať o ITIL®?
- Multimediálna učebňa pre výučbu projektového manažmentu na Fakulte managementu UK
- PRINCE2® Agile je najvýznamnejšou inováciou v projektovom riadení
- Business Continuity Management
- SKUTOČNE BUDETE POTREBOVAŤ K RIADENIU PROJEKTOV PRINCE2® A MSP®?
- AKO USPIEŤ V CERTIFIKAČNEJ SKÚŠKE ITIL® Foundation?
- 10 charakteristík perfektného projektového manažéra [infografika]
- Koordinovali sme pracovný postup Úradu vlády
- Revolúcia vzdelávania vedúcich štátnych zamestnancov
- Prínosy PRINCE2 pre manažérov
- 7 zásad skutočného lídra
- Spoločnosť Tayllor & Cox Slovensko, a. s. podpísala dohodu o spolupráci s Fakultou managementu Univerzity Komenského v Bratislave
- PRINCE2® (2017 UPDATE)
- 10 tipov ako sa stať úspešným
- Darčekové karty TAYLLORCOX e-mailom
Informácie k jednotlivým certifikátom.
- Úrad na ochranu osobných údajov rozdáva pokuty
- Ako sa zavádza GDPR do praxe?
- Prečo menovať zodpovednú osobu aj tam, kde to nie je povinné?
- ŽENY VS. MUŽI: KTO JE LEPŠÍM PROJEKTOVÝM MANAŽÉROM?
- GDPR vs. ISO 27001
- Trendy v projektovom manažmente
- Nová generácia normy ISO 20000-1: 2018
- Stále hasíte požiare? Základom úspechu je správne rozhodovanie a riadenie rizík
- TOP certifikáty pre IT manažérov
- Multimediálna učebňa pre výučbu projektového manažmentu na Fakulte managementu UK
- PRINCE2® Agile je najvýznamnejšou inováciou v projektovom riadení
- Business Continuity Management
- Prínosy PRINCE2 pre manažérov
- Súťaž o školenie Stres a záťaž
- 7 zásad skutočného lídra
Najbližšie termíny školení
- PRINCE2® FoundationPondelok 19. apríla 2021
- PRINCE2® ComboPondelok 19. apríla 2021
- PRINCE2® PractitionerŠtvrtok 22. apríla 2021
Komentáre