Tip (25)

Máme za sebou zbrusu nový kurz ITIL 4 Foundation, ktorý sa už čoskoro dostane aj k Vám a tu je prvá veľká recenzia trénerov na inovovaný ITSM framework.                                                                                                                                                                                

ITIL 4 Update: všetko co potrebujete vedieť

_____

Axelos, vlastník metodiky ITIL už čoskoro predstaví novú verziu ITIL 4, ktorá je robustnejšia a lepšia, ako kedykoľvek predtým. 

Certifikačná schéma ITIL 4 ponúka niekoľko úrovní. Základom ostáva ITIL 4 Foundation. Ďalší modul je ITIL Specialist, ktorý obsahuje 3 programy, ďalej ITIL Strategist, ITIL Leader, ITIL Master. Ide o najväčší update v metodike IT Service Managementu za posledných 11 rokov.

ITIL 4 Update certification

Organizácie, ktorých procesy sú postavené na IT Service Managementu dlhodobo volali po zmenách. Posledná aktualizácia ITIL prebehla v roku 2011, ale išlo len o malú revíziu. ITIL 4 (2019) obsahuje toľko významných zmien, že ich možno prirovnať k veľkému updatu, ktorý prebehol v rokeu 2007.

 

ITIL 4 sa oficiálne predstaví 28. februára 2019. Aktualizácia a prepracovanie jednotlivých modulov bude realizovaná postupne, až do júna 2020. Pôjde teda o bezproblémový prechod certifikácií, skúšok, kreditov a nových kníh. 

Otestovali sme kurz ITIL 4 a je to veľké prekvapenie! 

_____

Populárny framework ITIL prešiel rozsiahlou rekonštrukciou, zameranou na modernizáciu IT Service Managementu do agilného prostredia.

Na svojom počiatku obsahoval desiatky kníh (IT Infrastructure Library), ktoré sa s každou ďalšou verziou zmenšovali. ITIL® tak postupne získal nálepku “lite verzie” pre riadenie IT Service Managementu. Medzi najčastejšie požiadavky IT Manažérov bolo, aby bol nový ITIL prispôsobiteľný, agilnejší a flexibilnejší.

Najväčšia udalosť v oblasti IT Service Managementu roku 2019 je a zostane bezpochyby ITIL 4 Foundation, resp. najrozsiahlejší update plný vylepšení a modernizovaných streamov metodiky ITIL 4 Update, ktorá vyjde už za pár dní. 

Absolvovali sme "Train the Trainer" a z testovania kurzu dávame až neuveriteľne pozitívnu spätnú väzbu. Nehovoríme len o internom teamu TAYLLORCOX. Rovnaké ohlasy zaznamenal Axelos od ATO (Accredited Training Organisation) po celom svete. A tada nie je na čo čakať. Tento kurz  proste musíte zažiť. Termíny ITIL 4 Foundation sú už vypísané!

ITIL 4 Foundation

Čo nové teda prináša ITIL 4?

ITIL 4 sa rozšíril o nové koncepty, zamerané na vytváranie pridanej hodnoty pre biznis. Učí manažérov efektívnejšie prerozdeliť kapacity, dáva vyšší dôraz na spoluprácu a komunikáciu. V neposlednej rade integruje agilné a DevOps postupy. Takiež automatizuje procesy a celkovo pomáhá efektívne dosahovať lepšie výsledky.

Aké osvedčené oblasti naopak v ITIL 4 zostávajú?

Základná kostra je rokmi overená a ťažko na nej niečo meniť. Čo zostáva z predchádzajúcej verzie sú osvedčené koncepty zamerané na správu IT, spoľahlivosť, stabilitu, informačnú bezpečnosť. Je toho veľa. Nejlepší manažerský prierez metodikou ITIL a rozdiely medzi ITIL v3 a ITIL 4 poskytne 1/2 denný úvod do metodiky, ktorý sa volá ITIL 4 Update Intro.

ITIL 4 Update Intro

Čo nás na ITIL 4 Update najviac zaujalo?

a) 7 Princípov

Axelos vydal pred 2 rokmi nový kurz ITIL® Practitioner. Bol to nový kurz, ktorý vlastne nič nového neučil. Nadväzoval na znalosti získané v kurzoch ITIL Foundation a naopak ich formou praktických príkladov a cvičení rozvíjall do praxe. Zameriaval sa na nové principy uplatňovania ITSM, ktoré sú teraz hlavnou súčasťou ITIL 4 Update, ktorý ich ďalej rozvíja. 

Nová verzia metodiky Vám pomôže navrhnúť a nastaviť najlepšie postupy, ktoré budú zamerané na pridanú hodnotu, agilné riadenie, flexibilitu a lean  IT (štíhlé) efektívne procesy. Konkrétne ide o týchto 7 principov:

  • Collaborate
  • Keep it simple
  • Focus on value
  • Work holistically
  • Progress iteratively
  • Start where you are
  • Optimise and automate

b) ITSM kultúra / prostredie organizácie

ITIL 4 silne akcentuje na organizačnú kultúru, ktorú berie ako základný stavebný kameň funkčného IT Service Managementu. Predtým bolo postavenie IT odd.  skôr ako samostatná divízia, ktorá naviac nebola integrovaná do organizačného workflow.

V dôsledku toho, bolo riadenie IT vždy vytiahnuté z celkového kontextu, čo negatívne ovplyvňovalo koordináciu s biznisom, marketingom, managementom a ďalšími časťami organizácie.

Stále viac oddelení potrebuje väčší prístup do IT systémov a IT naopak potrebuje stále viac spolupracovať a komunikovať na strategickej i biznisovej úrovni. S novou verziou ITIL 4 budete  omnoho lepšie riešiť aj tieto manažérske výzvy.

c) Agile a DevOps akcelerátory

ITIL 4 bude pre Vás silný nástroj aj pre riadenie zmien, resp. Change Management. Mimochodom presne táto "disciplína" bola v poslednej dobe najväčšou manažérskou slabinou. Odborníci s nevôľou vnímali štýl, akým spôsobom ITIL pristupoval k riadeniu zmien. Medzi najčastejšie výčitky patril fakt, že nie je dostatočne agilný a bráni rychlému nasadeniu a prispôsobeniu sa situácii. Nová verzia má nielen výborne prepracovaný change management, ale je aj perfektne kompatibilný s metodikami ako Agile, DevOps a ďalší.

d) Robustný framework pre silnú organizáciu

Spoločnosti, ktoré implementujú ITIL 4 získajú vo frameworku dôležité best practice, ako vybudovať pevné základy funkčného IT, ktoré bude schopné inovovať, transformovať a pracovať agilne. Čím rýchlejšie obrátky bude Vaša spoločnosť naberať, tým viac budete potrebovať pevné základy v podobe funkčného IT Service Managementu.

S novou verziou ITIL 4 môžete robiť radu dôležitých i strategických pokrokov, implementovať systematické zlepšenia, nasadzovať nové technológie a udržovať data v bezpečí.

e) Ešte väčšie zameranie na “užívateľa”

Užívatelia hrali vždy kľúčovu rolu v ITSM a v ITIL 4 je ešte silnejší dôraz na posilnenie hodnôt / prínosov a benefitov IT smerom k užívateľom.

V dnešnom svete, ktorý akceleruje na vlne digitálnej transformácie, sú názory, recenzie a skúsenosti uživateľov klúčovým faktorom, ktorý môže rozhodovať o tom, či je a bude daný produkt / služba úspešná a či vôbec bude za rok existovať. Táto spätná väzba je v novej verzii ITIL 4 výborne zakomponována.

Nie je možné vytvárať pridanú hodnotu "vo vákuu"

  • Ak chcete niečo riadiť, musíte byť schopný to merať
  • Klient / užívateľ musí býť neustále súčasťou rozvojových plánov
  • Potrebujete zistiť potreby užívateľov, aby ste boli schopný vediet čo budete meniť a prečo

Závěr

Dostať IT pod kontrolu nebolo nikdy jednoduchšie

ITIL 4 nie je marketingový ťah, ale metodika určená pre digitálnu transformáciu, riadenie zmien a lepšie manažérske rozhodovanie s DevOps, Agile a Lean IT.

ITIL metodika, procesy a best practice bola a stále je pre organizácie pravdepodobne najefektívnejším nástrojom k návrhu, implementácii a zlepšovaniu IT produktov a služieb.

Dve najviac kritizované oblasti ITIL boli adresované na fakt, že ITIL bol v poslednej verzii dosť "okresaný" a stal sa z neho nástroj pre nižší management, ktorý neobnášal manažérské a strategické riadenie IT, alebo propojenie s biznisom.

Druhá kritická vlna sa opierala o fakt, že ITIL nedodržuje posledné trendy agile, IT operations, software development, DevOps, Lean IT, clooudových služieb a ďalších klúčových oblastí, ktorým sa organizácie musia prispôsobiť, kvôli stále rýchlejšej digitalizácii a transformácii.
 
Každý z Vás určite uvíta, že klúčové a osvedčené princípy ITIL zostávajú z verzie ITIL v3 aj v novom ITIL 4 Update. Nová verzia teda nebúra to, čo predchádzajúca dokázala, ale nadväzuje na jej úspechy a posúva metodiku na vyšší level, ktorý akceleruje Váš biznis vďaka IT a s tým pochopiteľne aj Vašu kariéru.
 
Veríme, že ITIL 4 vo Vás vzbudí vlnu nadšenia. Na tvorbe vlastných školiacich materiálov sme strávili 1000 hodín a nemôžeme sa dočkať, kedy sa s Vami o toto know-how podelíme. Začínáme už v apríli!

 

ITIL kurzy & certifikácie

Mimochodom...

Čo všetko obsahuje ITIL 4 Foundation courseware v TAYLLORCOX?

 
Pojem “courseware” znamená všetky materiály, ktoré získate v rámci kurzu. 
Okrem povinného minima u nás získáte radu ďalších podkladov, ktoré dohromady tvorí vysoko kvalitný výučný program
  • - Prezentáciu
  • - Pracovný zošit
  • - Testovacie otázky
  • - Pre-Course reading
  • - Schémy a šablóny ITIL 4
                                                                                            - Slovník







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 




Páči sa Vám to? Zdieľajte a pošlite ďalej...

Zobraziť všetky aktuality

Zoznam štítkov

Tip (25) ITIL (8) PRINCE2 (8) Security (5) Blog (4) Soft-Skills (3) MSP (3) MoR (1) RISK (1)

Najčítanejšie

Najnovšie články

Informácie k jednotlivým certifikátom.

Najbližšie termíny školení

Nájdete nás na facebooku

*

Položky označené * sú povinné.

Komentáre